Lördag

Kategori: Cecilia

Denna lördag började tidigt, vi pratar klockan 06.00. Trötta, trötta begav vi oss till den lokala marknaden. Som luktade äckligt. Man kunde bl.a. köpa grishuvuden, grisfötter och levande krabbor. Sedan visade Daw oss ett tempel bredvid marknaden där vi tittade runt lite. Sedan gick vi hem och fick frukost serverad, en god sådan! Sedan vilade vi ett tag innan vi begav oss på nya äventyr.
Eftersom det var mörkt när vi kom dit på kvällen var det först nu vi kunde se den fina utsikten.

Ungefär vid elva fick vi skjuts in till Mae Sai. Först så stannade vi och fixade visum till Daw och Ann, och sen åkte vi vidare till själva gränsen. Där hände det grejer alltså. Jag, Linnea och Jojo ställde oss i kön med våra pass redo, taggade och glada. Där började problemen. Mannen i kassan pekade på datumstämpeln på vårt thailändska visum och sa "You can not pass". Vi fick snällt gå tillbaka utan att riktigt förstå varför vi inte fick komma in. Där stod vi ett tag och hoppades att Ann och Daw skulle fatta att vi inte hade kommit igenom, och komma tillbaka för att hämta oss. Såklart var vi besvikna, men när vi var som deppigast kom en snäll "gränsarbetare" och frågade oss varför vi stod där och var deppiga. Vi förklarade läget, och råkade få det att låta som att vi åkt ända från Chiang Mai bara för att åka till Burma. Vi körde helt enkelt på tröga svenskar-knepet. Det funkade! När Ann och Daw äntligen fattat att vi inte kom in, så kom de tillbaka och Daw hjälpte oss att prata med vakten som gav oss VIP-pass in i Burma för 100 baht. Vi blev väldigt glada, då det känns kul att få kunna berätta för er att vi varit i Burma.

Inne i landet där man kände sig ganska obekväm och uttittad, frågade Daw om vi ville åka till några tempel vilket vi glatt sa ja till. Vi förväntade oss en taxi som de vi är vana vid, men ingen lyx i Burma inte. Våra chaufförer körde fram varsinn motorcyel-tuktuk, och vi vet att ni föräldrar verkligen har varnat oss för det här, men vad skulle vi göra? Vi ville ju se tempel! Dock får vi väl erkänna att vi var ganska så nervösa över att bli uppdelade, och det faktum att vi var i Burma gjorde inte saken mindre läskig. Men vi hoppade in och hoppades på det bästa. Vi fick se tre olika tempel och vi överlevde resan. Sen gick vi på marknad och shoppade serier och filmer.

Vi kom tillbaka till Thailand vid tre, väl i Thailand så åt vi god mat och gick upp för världens längsta trappa till ett jättefint tempel med världens finaste utsikt över både Thailand och Burma. På vägen ner tog vi en omväg till ett annat tempel, och sen gick vi på mer marknad innan vi hoppade in i en taxi igen.
Bergen = Burma
Det guldiga lite till höger om mitten är ett tempel vi var i, och man ser även det svarta templet vi var i.

Sen åkte vi till en liten sjö vid bergen där man kunde gå upp för en trappa till en grotta. Det fanns också vilda apor och apbebisar, väldigt söta. Vi gick upp till grottan där det var väldigt fint och djungligt. På vägen ner kastade en apa en pinne efter oss, så då fick vi lite bråttom.

Sen åkte vi hem, åt jättegod middag igen och somnade trötta och nöjda! Nu ska vi gå och äta så ni får höra om vår söndag lite senare. Puss och kram!